← terug naar blogoverzicht

Wat willen grote gevers?

Vorige week werd op de Vakdag Fondsenwerving het ‘grote gever onderzoek 2015’ gepubliceerd. Leidende vraag is: wat willen grote gevers? En hoe spelen goede doelen daarop in? Ik zet graag wat leuke dingen uit het rapport voor je op een rij, met dank aan Filantropie in Nederland.

Hulde voor de initiatiefnemers (Jazi, Nassau, Rabobank en VU): er is een kort en bondig verslag gemaakt met conclusies en aanbevelingen die direct toepasbaar zijn voor de goede doelen. Daar houden we van.

Wat valt mij op? Ten eerste dat de onderzoekers de lat voor een ‘grote gift’ wel vrij laag hebben gelegd: het zijn gevers van tenminste 1.000 euro per donatie. Die keuze is arbitrair, maar de streep moet érgens worden getrokken. Het zorgt er wel voor dat er veel ‘grote gevers’ zijn, en dat ze dus lang niet allemaal in de Quote500 staan. Met andere woorden, er is goed nieuws: bijna ieder goed doel heeft grote gevers in de eigen database.

Grote gevers nemen vaak zélf de beslissing om een goed doel te steunen, of worden via hun netwerk op een spoor gezet. Het aandeel grote gevers dat besluit een gift te geven na vraag van een organisatie is relatief klein. Dat maakt bescheiden, fondsenwervers…

Grote gevers willen na hun gift vooral inhoudelijk geïnformeerd worden, zeggen ze zelf. En dan het liefst door een projectmedewerker of de directeur – al snappen ze dat deze niet altijd tijd heeft. Ze vinden het leuk om contact te hebben met het goede doel, maar nóg leuker vinden ze het om ook andere grote gevers te ontmoeten. Dat pleit voor georganiseerde bijeenkomsten met verschillende grote gevers, bij het goede doel of op locatie.

En wat verwacht de grote gever na zijn gift? Vooral dat hij of zij niet meer als een ‘nummer’ wordt behandeld. Persoonlijk contact (liever mail, geen telefoon) en uitnodigingen voor bijeenkomsten worden op prijs gesteld. Minder DM ontvangen vinden ze ook fijn – dat irriteert nogal. In de enquête zeggen ze dat ze het niet belangrijk vinden om bedankt te worden, maar uit interviews blijkt dat ze het erg onbeleefd vinden als goede doelen helemaal niet bedanken.

Grote gevers blijken ook best bereid hun netwerk in te zetten, en vinden dat goede doelen hier nog te weinig gebruik van maken. Ze vinden het leuk om hun omgeving warm te maken voor het goede doel dat zij steunen, en verwachten ook dat enkele mensen uit het netwerk dan ook gaan geven. En zeg nou zelf: waarom zou je die kans níet grijpen?

Meer Inspiratie ontvangen? Meld je dan nu aan voor de Inspiratiebrief.

 

Reacties zijn uitgesloten.