← terug naar blogoverzicht

Wat goede doelen kunnen leren van Cambuur

Cambuur won dit weekeinde in dé derby van Nederland van Heerenveen. Dat is mooi (voor deze inwoner van Leeuwarden). Maar iets nóg mooiers gebeurde op zaterdag: daar kwamen 5.000 (!) mensen af op de training van Cambuur. Wat een hartstocht! En wat kunnen goede doelen daarvan leren in de fondsenwerving?

Een parallel trekken tussen goede doelen en een voetbalclub? Tsja, appels en peren en zo, en iedere vergelijking gaat mank. Natuurlijk. Toch zijn er minstens vier dingen die goede doelen (maar natuurlijk ook andere organisaties) kunnen leren van Cambuur.

  • Gooi de deuren open!
  • Straal passie uit!
  • Creëer een ‘vijand’.
  • En doe zo gewoon mogelijk.

Gooi de deuren open!

Cambuur had ervoor kunnen kiezen om besloten te trainen. Maar de club koos er bewust voor om alle supporters te betrekken bij de voorbereiding op de derby. Bij de missie die volbracht moest worden. En mensen kwámen. Op iets relatiefs saais als een training, waar normaal 10 mensen langs de kant staan.

Straal passie uit!

Bij alle voorbereidingen op de derby straalde Cambuur passie uit. Al had het nog geen wedstrijd gewonnen in 2015, deze slag móest gewonnen worden. Goede doelen kunnen dat toepassen in hun campagnes. Die moeten passie en liefde uitstralen – ook al lopen de inkomsten op dit moment wat terug.

Creëer een vijand

Supporters zijn niet alleen vóór Cambuur, maar ook (de een wat meer dan de ander) tégen Heerenveen. Wat dat betekent? Mensen zijn niet alleen vóór het Koningin Wilhelmina Fonds, maar ook tégen kanker. Niet alleen vóór Greenpeace, maar ook tegen milieuvervuiling. Niet alleen vóór Leprazending, ook tégen lepra. Je snapt ‘m ?

Doe zo gewoon mogelijk

Als iets lukt, ga dan niet raar doen. Geen karatesprongen dus, meneer Van Gaal (-; Maar laat leuk en oprecht zien dat je dolblij bent. Voor de club. Voor jouw club. Dat wekt sympathie op.

Toepasbaar voor jouw organisatie, bijvoorbeeld op het gebied van fondsenwerving? Ik ben benieuwd. Laat het maar weten als reactie op deze blog.

Ik wens je een goede wedstrijd!

Abonneer je nu op de Inpiratiebrief!

Reacties zijn uitgesloten.