Wat ga jij volgend jaar doen?

Sms-geven, friendraising, crowdfunding, IceBucketChallenge, online doneren. Wat is de volgende trend? Of hype? En wat doe jij ermee als fondsenwerver? Meteen meedoen, laten overwaaien, klein testje doen?

Het najaar nadert, tijd om na te denken over volgend jaar. De begrotingscyclus nadert, jaarplannen moeten worden gemaakt. Dat is dé tijd om na te denken over nieuwe plannen. Waar gaan we in investeren? Welke nieuwe methoden gaan we uitproberen?

Daar kun je als fondsenwerver best onrustig van worden. Om je heen hoor je succesverhalen: organisaties die ‘zomaar’ veel geld binnenhalen via crowdfunding. Een goed doel dat enorm succes boekt met een social-media actie en ijskoud water. Clubs die veel tijd investeren in warme relaties met hun achterban en waar het opeens grote giften regent.

Wat doe jij? Een paar tips om het hoofd rustig te houden.

* Wat werkt, werkt. Blijf daar mee doorgaan. Doe het wel béter. En als het kan, goedkoper.

* Wat niet werkt, werkt niet. Stop ermee. Ook al vind je het leuk.

* Experimenteer met nieuwe methoden. Maar noem het vooral een experiment. Als het niet lukt is het niet mislukt, maar heb je veel geleerd.

* Investeer in relaties met de achterban. Dat is namelijk geen ‘methode’, maar iets volstrekt natuurlijks. Alleen dankzij hen kunnen jullie je doelstelling halen.

Succes met het schrijven van je jaarplan!

P.S. Maak je eigenlijk nooit een jaarplan en heb je hulp nodig? Neem gerust even contact op.