← terug naar blogoverzicht

Vertrouwen komt te voet en gaat te … Volkswagen

Vertrouwen komt te voet en gaat te … Volkswagen. Deze variant hoorde ik vanmorgen op de radio, en ik vond ‘m best wel grappig. Het Volkswagen-schandaal zet Duitsland op z’n kop. Het sleutelwoord: vertrouwen. En geldt dat niet voor elke sector? Ook die van de goede doelen?

vwWe zitten momenteel volop in de discussie over een nieuw validatiestelsel, waaraan alle goede doelen (vanaf 150.000 euro, waarschijnlijk) kunnen meedoen. Het doel van het stelsel: het  vertrouwen versterken  – sommigen zeggen zelfs terug krijgen – in de goededoelensector. Dat is van groot belang: zonder vertrouwen in de sector zullen steeds minder mensen geneigd zijn om te geven.

Ik volg de discussie van een afstandje, en constateer dat veel meer organisaties dat doen. Het Validatiestelsel is geen hot item. Ik zie nauwelijks verhitte discussies, geen vlammende nieuwe ideeën, amper spraakmakende ideeën om als sector gezamenlijk te werken aan herstel van vertrouwen.

Aan de ene kant snap ik het ook wel. Veel organisaties denken dat de loyaliteit van hun achterban groot is. Ze kennen de organisatie vaak al jarenlang, hebben goede ervaringen, geven ieder jaar een mooi bedrag en laten nooit een klacht horen.

Het voorbeeld van Volkswagen leert dat dit he-le-maal NIETS zegt. Ik bedoel maar: Volkswagen. DAS AUTO. Hoe betrouwbaar kan een merk zijn? En binnen een paar dagen slaat dat helemaal om.  En is een merk opeens verdacht. Het kan niet anders: dit leidt tot minder omzet voor Volkswagen. Ook in onze sector kennen we de voorbeelden: Foster Parents, LiveStrong, Alpe d’HuZes.

Is er een oplossing? Die ligt volgens mij vooral in transparantie. Dat is: eerlijk vertellen wat je allemaal doet. Wat er goed gaat, en wat mislukt. Waar je om juicht, waar je van baalt. Wat het allemaal kost om je goede werk te doen, zonder deze kosten te verbloemen. En dat niet alleen in het jaarverslag, maar het hele jaar door. Zo persoonlijk mogelijk, aan iedere donateur.

Daar is lef voor nodig, van inspirerende leiders die verder kijken dan de jaarcijfers 2015. Leiders die inzien dat vertrouwen cruciaal is en bij zichzelf willen beginnen. Ook al rijden ze Volkswagen…

Reacties zijn uitgesloten.