← terug naar blogoverzicht

Tijd om plannen te maken!

Ja, we krijgen nog een nazomertje. Maar… het wordt onherroepelijk weer najaar. Hét moment van het jaar om na te denken over de plannen voor 2019. Strategieën, middelen, budgetten, doelstellingen. Ben je er weer klaar voor?

In de afgelopen weken ben ik intensief met een van de klanten bezig geweest met het opschrijven van de doelstellingen voor de komende vijf jaar. Een mooi proces, waarin inhoud (waar gáán we voor?) en fondsenwerving (hoe kan deze daar aan bijdragen?)  hand in hand liepen.

Naast strategie voor de lange termijn benoemden we in dat stuk ook een aantal concrete zaken die in de jaarplannen terug kunnen keren. En omdat we niet de beroerdste zijn, delen we een aantal van de belangrijkste doelstellingen:

* Contact met donateurs. En dan écht doen. Omdat donateurs méér zijn dan nummers in je database, maar échte mensen. En omdat ze niet jouw donateurs zijn, maar mensen die zo aardig zijn dat jouw organisatie een van hun goede doelen is.

* Investeren in online. Want hoe langzaam het ook gaat, online is de toekomst. Hoe? Dat moeten we samen uitzoeken. Maar niets doen is geen optie.

* Een combinatie van die twee: je donateurs uitnodigen tot actie(s), met online als nieuwe geefplek. Levert ook nog nieuwe donateurs op. Klinkt eenvoudig. Maar: wat voor actie, wie doet daaraan mee? Genoeg om over na te denken.

* Serieus werk maken van nalatenschappen. De ‘golden age’ die voorspeld is, je weet wel. En daar wil jouw organisatie natuurlijk ook van profiteren. Maar daar is wel actie voor nodig.

Misschien heb jij al deze dingen al in je plannen staan. Gefeliciteerd, goed gedaan! Dan ben ik benieuwd welke nieuwe dingen jij van plan bent volgend jaar te doen. Laat vooral een reactie achter op mijn site.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*