← terug naar blogoverzicht

Succesvol op Facebook? Toon je passie!

Ik vind het merkwaardig, dat goede doelen vaak worstelen met hun aanwezigheid op social media. Juist organisaties met bevlogen mensen, een mooie missie en passie voor de zaak weten vaak niet wat ze met social media moeten. Terwijl het zo simpel kan zijn. Laat je passie zien!

De website Fundraiser Online (fundraiseronline.blogspot.nl) houdt al geruime tijd een ‘top-250’ bij van goede doelen op Facebook en Twitter. Een leuke lijst om doorheen te bladeren, en van de ‘toppers’ te leren hoe het wél moet. Ik raad je aan: neem daar eens een uurtje de tijd voor.

Ik haal er een paar regels uit die speciaal gelden voor Facebook, die ik graag voor je op een rijtje zet:

1. Laat je passie zien!

Kijk eens bij het Van Goghmuseum, of bij Natuurmonumenten. Bij het Van Gogh spatten de mooie schilderijen je tegemoet. Bij Natuurmonumenten zie je overal mooie foto’s. In de bijschriften vertellen ze passievol over deze foto’s en schilderijen.

2. Sluit aan bij de actualiteit

Is het de eerste lentedag? Sluit daar bij aan. Is het Wereld Aids Dag? Doe daar iets mee. Zijn het verkiezingen? Leg een link met je eigen werk. Hoe actueler je bent, hoe groter de kans dat mensen je relevant vinden en je dus blijven bezoeken.

3. Toon emotie

Je bent niet voor niets ‘vrienden’ op Facebook. Aan vrienden vertrouw je dingen toe. Dus ook hoe je geraakt bent door een foto, door een verhaal, door iets wat heel goed of juist vreselijk fout gaat.

4. Laat iets van je horen

Aanwezig zijn op Facebook betekent dat je geregeld iets van je moet laten horen. Niet alleen op vrijdagmiddag, omdat je dat zo hebt ingepland in je agenda. Facebook is voor elke dag, want elke dag is er een kans om aan te sluiten bij de actualiteit. Dat kost tijd, inderdaad. Maat het levert vrienden op.

5. Beelden zeggen meer dan woorden

Eén foto zegt vaak meer dan 200 woorden – schrijft deze broodschrijver (-; . Maar het is wel waar. Kies je foto’s en/of video’s dus met zorg uit. Bovendien is de kans dat foto’s en video’s worden gedeeld groter dan dat lappen tekst worden gedeeld.

En nu? Pas dit eens toe op je eigen organisatie. Wat kun je er mee? Hoe kun je jouw aanwezigheid op Facebook verbeteren? Ik ben benieuwd naar je antwoorden. En heb je daarbij hulp nodig? Ik help je graag. Neem vooral contact op.

Succes!

P.S. Meer tips zijn natuurlijk welkom! Deel ze met ons door te reageren op dit blog

Abonneer je nu op de Inpiratiebrief!

Reacties zijn uitgesloten.