← terug naar blogoverzicht

Ken jij je donateur?

Nog een week of twee, en dan vliegen de giftverzoeken van goede doelen ons weer om de oren. Bijna alle fondsenwervende instellingen in Nederland plannen hun ‘grote actie’ eind november. Ze hopen mee te profiteren van het warme ‘december-gevoel’. Vaak met succes, trouwens.

De mailingen staan klaar, de magazines zijn volgeschreven, de giftverzoeken helder geformuleerd, de adresbestanden zijn geselecteerd. Het zijn spannende tijden voor de fondsenwervers. Vaak bepaalt de maand december of het jaar ‘goed’ of ‘slecht’ is geweest. Ik snap de spanning bij de organisaties, en voel met ze mee. En met hen hoop ik op goede resultaten.

Maar er is iets wat nóg spannender is om over na te denken, vind ik. Dat is namelijk de vraag: hoe houden we onze donateurs betrokken? Hoe bedanken we ze? Wat bieden we ze? Wat willen ze eigenlijk?

Veel organisaties hebben op die vragen geen antwoord. De meesten sturen een jaarverslag toe – maar zitten de donateurs daar écht op te wachten? Anderen sturen een bedankbriefje – waar vaak de onpersoonlijkheid vanaf druipt. De meeste clubs doen niets. Vaak uit verlegenheid, omdat ze het domweg niet weten.

Waar komt die verlegenheid vandaan? Volgens mij vooral omdat de meeste fondsenwervers én directies hun donateurs niet kennen. Ze spreken ze nooit, vragen nimmer wat ze beweegt, stellen zelden de vraag: waarom geeft u eigenlijk aan ons?

Het is hoog tijd dat we die vraag wél gaan stellen. Inderdaad, door met de donateurs in gesprek te gaan. Eén op één, als het even kan. Ja, dat kost tijd. Zeeën van tijd als je het goed doet. Maar het levert ook heel veel op. Informatie, kennis, betrokkenheid, nieuwe inzichten. En misschien wel meer inkomsten. Zodat de maand december iets minder spannend wordt.

Fijne dagen!

 

Reacties zijn uitgesloten.