← terug naar blogoverzicht

Hét vertrouwen in de sector bestaat niet

Thuisgekomen van vakantie (ja, ge-wel-dig genoten, bedankt!) lag de Jubileumspecial van het Vakblad Fondsenwerving op de mat. Complimenten voor de makers: het blad bevat veel lezenswaardige artikelen. En veel verhalen gaan waar het in fondsenwerving om moet gaan: de donateur.

vakbladVeel aandacht is er in het Jubileumnummer voor de persoonlijke relatie met donateurs. Wat mij betreft heeft de redactie iets té makkelijk gekozen voor de ‘usual suspects’ die daar iets over mogen zeggen – maar dat is natuurlijk een kwestie van smaak.

Een van de artikelen die bij me bleef haken is een verhaal van Wiebe de Graaf over het donateursvertrouwen. Dat onderwerp intigreert me, omdat tijdens gesprekken met bestuurders en fondsenwervers het daar vaak over gaat. ‘Ja, de inkomsten zijn dit jaar licht gedaald. Maar ja, daar kunnen we niks aan doen: het vertrouwen in de sector neemt nu eenmaal af…’

De Graaf baseert zich op onderzoek van het Nederland Donateur Panel en stelt: hét vertrouwen in de sector bestaat helemaal niet. ‘De belangrijkste reden voor mensen om hun favorieten goede doel te steunen is het onderwerp waar het goede doel zich voor inzet. Mensen stoppen pas met geven als ze niet weten of er goede resultaten worden geboekt. En men zou een extra gift overwegen als het goede doel duidelijk laat zien dat het geld goed wordt besteed. Het gaat bij het doen van een donatie helemaal niet om vertrouwen ‘in de sector’. Aldus De Graaf.

Hij benadrukt dat vertrouwen vooral een zaak is tussen het goede doel en de donateur. En dat is dus door het goede doel te beïnvloeden. Door goede communicatie, transparantie, échte aandacht voor de donateur. En dat is, vind ik, goed nieuws om na de vakantie mee te beginnen. We hebben als goed doel invloed. We hoeven ons niet te laten ontmoedigen door slecht nieuws ‘uit de sector’. Gewoon goed ons werk doen, op onze eigen plek. Dat wordt beloond.

Werk ze!

 

1 reactie op “Hét vertrouwen in de sector bestaat niet”

  1. Arianne Frelink schreef:

    Mooie nuancering, Gerko. Voor donateurs is ‘hun’ goede doel inderdaad veel belangrijker dan de rest van de sector. Maar ik kan me wel voorstellen dat (nog) niet-gevers alle fondsenwervende organisaties over een kam scheren. Nieuwe donateurs werven is dan toch wel een uitdaging. Reden te meer om zuinig om te gaan met de huidige gevers.

Reacties zijn uitgesloten.