← terug naar blogoverzicht

Over goede doelen en goede koffie

KenDutchBrost u het verhaal van Dutch Bros coffee? Bijna 25 jaar geleden begonnen twee Amerikaanse broers – van Nederlandse afkomst – met de verkoop van koffie. Nu zijn ze de grootste drive thru coffee chain van Amerika. En geven ze ook nog eens veel geld weg aan het goede doel.

Travis en Dane Boersma waren Hollanders in Amerika. Broers, boerenzonen, ondernemend. In 1992 begonnen ze met een koffiekar. Nu telt Dutch Bros meer dan 200 filialen, ruim 2.000 werknemers en een omzet van meer dan 100 miljoen dollar. Verdiend met ontelbare koffievarianten, geserveerd in bekers met een blauw-witte molen en gekleurde tulpen.

Het klinkt als een jongensdroom, en tegelijkertijd zit er een verhaal van grote dramatiek achter. Want middenin de onstuimige groei van het bedrijf werd bij oudste broer Dane de ernstige spierziekte ALS geconstateerd. Een ziekte die langzamerhand alle spieren stillegt. Hij overleed in 2009. Al daarvoor was het bedrijf begonnen om geld in te zamelen voor de strijd tegen ALS. Met het jaarlijkse evenement Drink One for Dane haalde Dutch Bros. Coffee sinds 2007 al meer dan 1,2 miljoen dollar op voor onderzoek naar de spierziekte.

Wat zijn de succesfactoren achter de koffiereus? En kunnen goede doelen daar iets van leren? Het bedrijf zelf noemt vooral de unieke bedrijfscultuur: er werken vooral jonge mensen, ze hoeven geen uniform aan, tijdens het koffiezetten staat de muziek altijd aan. Een ander belangrijk punt: het is verplicht om contact te maken met de klanten. De medewerkers maken dus altijd een praatje met hun klanten, vooral over de klanten zélf. De cultuur is ingebracht door de overleden broer Dane; een goedlachse man die zijn koffie altijd met een brede glimlach verkocht.

Daarnaast is er een uitgekiende franchise-module. Alleen medewerkers die er al langer dan drie jaar werken van Dutch Bros krijgen de mogelijkheid om een eigen winkel te openen. Daarmee is het bedrijf gegarandeerd dat er bevlogen en capabele franchisers komen, die de cultuur van het bedrijf goed kennen. Franchisers worden, aldus het bedrijf, uitgekozen op hun ‘character, integrity and leadership.’ In de woorden van Travis Boersma: ,,We zouden duizend winkels kunnen openen in 10 jaar. Maar dat wil ik alleen doen als ik de goede mensen kan vinden, de goede locaties en de juiste benadering.’’

Deze koffieboeren leren goede doelen mooie lessen: zorg voor een enthousiast (jong?) team en creëer een open, dynamische bedrijfscultuur. Verkoop je goed doel met een lach, en maak altijd contact met je ‘klanten’. En zorg dat het in de communicatie om hén gaat! En zoek je ambassadeurs? Laat ze lange tijd meelopen, en kies ze dan uit op  ‘character, integrity and leadership’.

Meer inspiratie nodig? Hier staat een geweldig filmpje over het bedrijf.

Met dank aan het Friesch Dagblad, waarvoor ik een verhaal over dit bedrijf mocht schrijven.

Meer Inspiratie ontvangen? Meld je dan nu aan voor de Inspiratiebrief.

Reacties zijn uitgesloten.