← terug naar blogoverzicht

Goede doelen en grote gevers

Bijna alle goede doelen hebben het op hun agenda staan: het werven van grote gevers. Maar ja: hoe doe je dat? Vera Peerdeman en Hans Broodman schreven er een boek over. Voor Nederland Filantropieland schreef ik er een recensie over:

‘Weg van Filantropie’: veel tips over omgaan met en werven van grote gevers

Hoe binden non-profit organisaties grote gevers aan hun missie? Hans Broodman en Vera Peerdeman, partners bij Nassau, hebben hierover het boek ‘Weg van Filantropie’ geschreven. Bijna 180 pagina’s vol tips, verhalen uit de praktijk, valkuilen en onderzoeksgegevens, met name uit het onderzoek Filantropie in Nederland.

De auteurs hebben veel ervaring in de omgang met non-profit organisaties én met grote gevers, en constateren dat er nog veel misverstanden bestaan tussen grote gevers en organisaties. Bijvoorbeeld in de manier waarop ze benaderd willen worden, waarin er met bedanken wordt omgegaan, hoe grote gevers op de hoogte worden gehouden van de voortgang van projecten, enzovoorts. In het boek wordt daar uitgebreid bij stilgestaan. Dat levert mooie voorbeelden en praktijkverhalen op.

Broodman en Peerdeman bepleiten een GEEF-olutie, en geven in het boek veel theoretische informatie over hoe goede doelen substantieel meer werk kunnen maken van het benaderen van grote gevers. Daarbij is onder meer aandacht voor de definitie van een grote gift, over de manier waarop grote gevers aan hun informatie komen, over het belang van impact, over persoonlijk contact, over de invloed van leiderschap en over het belang van waardering tonen.

Iedere grote gever is

een individu, met eigen

wensen en eisen.

In het laatste deel van het boek schakelen de auteurs over van de theorie naar de praktijk, en geven ze fondsenwervers (die ze voor grote gevers liever relatiemanagers noemen) tips over hoe ze het werven van grote giften in de praktijk vorm kunnen geven. Dat biedt een mooi beknopt hoofdstuk op waar de organisaties écht mee aan de slag kunnen.

Daarmee is ‘Weg van Filantropie’ is een waardevol boek voor iedereen die met grote gevers aan de slag wil of de aanpak wil verbeteren. Met één grote kanttekening, die ook geregeld in het boek wordt gemaakt: iedere grote gever is een individu, met eigen wensen en eisen.

Zijn er ook minpuntjes aan het boek? Een paar. Zo wordt er wel heel rijkelijk geciteerd uit het onderzoek Filantropie in Nederland. Dat wekt soms enige irritatie. Daarnaast is de schrijfstijl hier en daar wat wollig. Dat had absoluut scherper (en korter!) gekund. Daarnaast komen de illustraties in het boek wat kinderachtig over. Maar dat is vast een kwestie van smaak. Want in het nawoord wordt illustrator Elisabeth van der Spek juist uitvoerig bedankt voor haar belangrijke rol.

Weg van Filantropie,  Handboek voor samenwerking tussen grote gevers en non-profit organisaties,  Hans Broodman & Vera Peerdeman,  ISBN 9789462491403,
prijs € 29,50, uitgeverij Walburg Pers, Zutphen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*