← terug naar blogoverzicht

Ga je nou wéér alleen om geld vragen?

geldHet is alweer medio september: hét moment waarop goede doelen hun eindejaarscampagne op orde zouden moeten hebben. De maand december is immers voor de meeste goede doelen dé geefmaand. Heeft jouw goede doel al iets prachtigs bedacht? En: wordt het alleen om geld vragen of vraag je ook om andere betrokkenheid.

Friendraising is als term in de fondsenwerving alweer bijna passé. Maar iedereen omarmt nog steeds de gedachte achter dit modewoord: we willen meer en beter contact met onze donateurs. Misschien zelfs als de donateurs daar zelf eigenlijk niet op zitten te wachten.

En ondanks dat we dit als goede doelen allemaal belijden, blinken de geefvragen in de traditionele geefmaanden juni en december vooral uit in ééndimensionaliteit. Er wordt alleen om geld gevraagd, nauwelijks om een andere vorm  van betrokkenheid. Misschien omdat vragen om andere vormen van betrokkenheid direct te weinig geld oplevert?

Misschien zou het een idee zijn voor de decembermailing: vraag een deel van je achterban eens níet om geld, en communiceer dat ook. Vraag ze om op een andere manier betrokken te zijn. Organiseer een (leuke!) regionale bijeenkomst, nodig ze uit voor een VIP-dag op kantoor, daag ze uit om iets te doen voor de achterban voor wie jij je inzet. En begin je brief bij wijze van spreken met: Hallo, wij vragen u niet om geld!

Ja, daarmee loop je wat inkomsten mis – op korte termijn. Het kan wél een waardevol instrument zijn om van je donateurs echt vrienden te maken – als zij dat willen, tenminste. Want, geef toe, welke goede doelen noem jij eigenlijk je ‘vriend’

Reacties zijn uitgesloten.