← terug naar blogoverzicht

Een donor life cycle helpt je écht

Hoe kijk jij, hoe kijkt jouw organisatie naar donateurs? Dat is de centrale vraag als je werk maakt van je donor life cycle, of donor life journey – geef het maar een naam. Natuurlijk: je kosten gaan omlaag, de opbrengst gaat omhoog. Dat is belangrijk. Maar de vragen vooraf zijn eigenlijk van meer belang.

dlc

In de afgelopen weken heb ik twee organisaties geholpen bij het nadenken over hun donor life cycle. Leerzame processen, waarbij intensief werd nagedacht over welk type donateurs je kunt onderscheiden, hoe je omgaat met post, wie wél een jaarverslag krijgt en wie niet, hoe je persoonlijk contact met donateurs vormgeeft, enzovoorts.

Nadenken over dit soort zaken is belangrijk. Je leert om donateurs te zien als mensen, en niet als ‘nummers’. Mensen die een aparte benadering verdienen. Het vergt trouwens ook dat er beslissingen worden genomen. Bijvoorbeeld over hoe lang je post blijft sturen, ook als mensen niet reageren op je vraag om geld, tijd of iets anders. En als je stopt met post sturen, wat doe je dan als ‘afsluiting’. Hoe ga je daar ‘menselijk’ mee om?

Een andere vraag die veel naar voren komt is: hoe bedank je donateurs? En waarom bedankt een organisatie wel voor een gift van 300 euro, en krijgt de trouwe donateur die 25 euro per maand geeft geen bedankje?

Het voorlopig einde van het proces is een stroomschema, dat vorm moet krijgen in de database van de organisatie. Het helpt om makkelijker selecties te maken, je werk beter te organiseren en minder uit te geven aan portokosten. Allemaal mooi. Maar het belangrijkste is het besef dat jouw organisatie op een eerlijke, transparante en menselijk manier omgaat met donateurs.

Geinteresseerd in hoe een donor life cycle eruit zou kunnen zien voor jouw organisatie?
Neem contact op, dan praten we verder!

Meld je nu aan voor de Inspiratiebrief!

 

Reacties zijn uitgesloten.