← terug naar blogoverzicht

Deel uw droom voor 2016 met uw achterban

droomVrienden’, geen ‘donateurs’. Friendraising is en blijft een populair thema onder fondsenwervers. Het wordt steeds belangrijker om de donateur of symphatisant écht te leren kennen. Zodat organisatie en gever sámen strijden voor het goede doel. Is het dan niet een gemiste kans dat we onze dromen voor dit nieuwe jaar zo weinig delen?

Het is alweer eind januari, de tijd om elkaar een gezegend nieuwjaar toe te wensen is alweer voorbij. Toch zijn de meeste organisaties het jaar opnieuw begonnen met een droom: meer programma’s, hogere impact, meer inkomsten, rust in de tent, of noemt u maar een andere droom op.

Merkwaardig genoeg delen organisaties de concrete dromen voor het nieuwe jaar nauwelijks met hun achterban, en maken hen dus niet deelgenoot. Soms verschijnt er een klein berichtje op de website. Straks staan in het jaarverslag vast mooie plannen voor de komende periode. Maar nu, aan het begin van het jaar, lijken fondsenwervers vooral bij te komen van de decemberactie en hun inkomsten te tellen.

Terwijl juist deze periode goed gebruikt zou kunnen worden om met de (meest betrokken) achterban te delen wat de ambities voor dit jaar zijn. Waar droomt u van, wat gaat u anders doen, waar hebt u hulp bij nodig? Antwoorden én vragen waar uw achterban misschien wel op wacht. Ze steunen u immers niet voor niets, ze geloven in uw missie.

Welke fondsenwervers en/of directeuren doen dit al wél? Ik ben daar erg benieuwd naar. Werkt het? Hoe ervaren donateurs het? Wat levert het op? Deel uw ervaringen vooral als reactie op deze Inspiratiebrief; in een volgende editie kom ik er graag op terug.

Succes, en veel plezier bij de ontmoetingen met uw friends!

Reacties zijn uitgesloten.