← terug naar blogoverzicht

Bedankt!

Bedankt! Dat is een normaal woord in Nederland. Toch? Gek genoeg een woord dat fondsenwervers vaak heel slecht gebruiken. Of verlegen mee zijn. Terwijl juist zij heel veel hebben om voor te (be)danken.

bedankt15Vorige week mocht ik met een klant nadenken over hun donor life journey. Eenvoudig gezegd: hoe gaan we met donateurs om vanaf het moment dat ze een eerste gift overmaken.

We hebben intensief nagedacht over bedanken. Wanneer doe je dat, hoe vaak per jaar, via welk kanaal, persoonlijk of geautomatiseerd?

Er zijn veel valkuilen. Bijvoorbeeld er vanuit gaan dat donateurs niet bedankt willen worden omdat dit geld kost. Als dit al zo is – en ik betwijfel het – dan willen donateurs nog steeds gewaardeerd worden. En daar moet je een goede vorm voor zoeken.

Een andere valkuil is het vergeten van de meest trouwe donateurs: de machtigers. Zij geven elke maand een vaak relatief laag bedrag. Aan het einde van het jaar is het opgeteld toch een mooie gift. Maar omdat de individuele giften laag zijn, vallen ze vaak buiten de boot bij het bedanken. Bijzonder toch?

En zo liepen we tijdens het nadenken over het bedanken tegen meer issues aan. En hebben we nieuwe regels vastgesteld, zodat de klant niet steeds opnieuw het wiel hoeft uit te vinden.

Het waarderen van je donateurs is belangrijk. Jouw organisatie kan het werk doen dankzij hen! Tegelijkertijd is het de meest effectieve manier om donateurs voor langer aan je te binden. Organisaties met een goede bedankstrategie hebben een trouwere achterban. Daarnaast zorgt goed bedanken ervoor dat mensen positiever reageren op je fondsenwervende vraag.

Alle reden om goed na te denken over bedanken, dus. Misschien is de rustige zomerperiode daar een mooi moment voor.

Abonneer je nu op de Inspiratiebrief: www.lastcommunicatie.nl/inspiratiebrief

Reacties zijn uitgesloten.