← terug naar blogoverzicht

Activiteit, Creativiteit, Trouw: ACT!

Lokale goede doelen krijgen steeds minder donaties en subsidies. Hierdoor kan driekwart van deze circa tienduizend particuliere initiatieven het hoofd amper boven water houden.

Dat meldt het Algemeen Dagblad deze week, naar aanleiding van een enquête van Kennisbank Filantropie onder 266 organisaties. De trend is duidelijk: de overheid trekt zich terug als subsidiegever en donateurs houden de hand op de knip. Het gevolg: veel organisaties in de problemen.

Je zult het met me eens zijn: er is weinig verrassends aan dit ‘nieuws’. We hadden de resultaten van de enquête van tevoren kunnen voorspellen. Aardige vraag is wel: wat moeten al die mooie lokale initiatieven doen om het hoofd boven water te houden? En trouwens: wat kunnen de wat grotere organisaties daarvan leren?

Bezuinigen is vaak geen optie. De meeste lokale organisaties draaien zo low-budget als het maar kan. Dus moeten de inkomsten omhoog. Daarvoor gelden wat mij betreft drie ‘toverwoorden’: activiteit, creativiteit en trouw.

Activiteit: Doe wat! Organiseer iets! Een sponsorloop, benefietconcert, bazar, bingo-avond of wat dan ook maar. Schrijf desnoods een ‘bedelbrief’. Laat in ieder geval weten dat je geld nodig hebt en dóe daar iets voor. Wedden dat het werkt?

Creativiteit: Is geld wel wat je zoekt? Of zou je het ook met spullen kunnen redden? Of met ‘handen uit de mouwen’? Wees creatief in je vraag en in je oplossingen. Stopt de subsidie uit een ‘potje’? Bedenk samen met de ambtenaren of je ook in andere potjes past. Denk ‘out of the box’, zoals dat zo lelijk heet.

Trouw: betrek de mensen die geld, tijd of spullen geven bij je organisatie. Bied ze een speciale dag aan, een aardig presentje, een persoonlijke brief of wat dan ook maar bij jullie past. Maak ze ‘mede-eigenaar’ van het initiatief. Op termijn worden het je beste ambassadeurs.

Activiteit, creativiteit, trouw. Precies: ACT! Doe iets.

Veel plezier!

Reacties zijn uitgesloten.