← terug naar blogoverzicht

Een fondsenwervende brief schrijven? Maak geen denkfout!

In de afgelopen weken mocht ik een groot aantal parochies meenemen in de prachtige ambacht van het schrijven van fondsenwervende brieven. Mooie bijeenkomsten, waar veel geleerd en gelachen werd. We leerden onder meer aan de hand van bestaande brieven. Die waren niet allemaal even goed… Het is leuk om te analyseren waar de denkfouten zaten. Ik zet ze graag op een rij.

Sleur

De brieven werden geschreven in het kader van de actie Kerkbalans. Dat is een jaarlijkse actie. Veel briefschrijvers pakten er daarom de brief van vorig jaar bij, pasten deze een beetje aan en … klaar is kees. De sleur druipt er vanaf! De tip dus: begin met een leeg A4’tje en verras!

Passie voor jezelf houden

Veel van de mensen die ik sprak zijn erg enthousiast over hun eigen geloofgemeenschap en wat daar gebeurt aan prachtige pastorale en diaconale zaken. Maar dat las ik nauwelijks terug in de brief. Terwijl dáár de emotie zit. Laat zien wat voor mooie gemeenschap het is en nodig anderen uit om samen een droom waar te maken.

Niet durven te vragen

De brieven werden vaak afgesloten met een voorzichtig geefvraagje, als ‘U vindt toch ook dat…? ’ Terwijl de brief een duidelijk doel heeft: dat mensen gaan geven. Ik nodigde de schrijvers daarom uit dat gewoon op te schrijven: Geef, zodat we samen X of Y.

Invullen voor de lezer

‘Veel mensen horen nooit iets van de kerk, behalve met Kerkbalans’. ‘De meeste mensen willen niets meer van de kerk weten’. ‘Onze dorpsbewoners zijn  alleen maar geïnteresseerd in het gebouw’. Ik hoorde tal van veronderstellingen over wat mensen zouden denken. En die veronderstellingen las ik terug in de brieven. Ik heb geprobeerd het om te draaien: denk niet voor de ander, maar vertel jouw passievolle verhaal. Met overtuiging.

Veel te veel tekst

En hou het kort! Ik heb veel lange brieven gelezen, die vaak makkelijk ingekort zouden kunnen worden. Dat is ook mijn advies: hou je boodschap kort en krachtig. Ja, een korte brief kost meer tijd dan een lange brief. Maar investeer daarin, en zorg dat de brief zo aantrekkelijk is dat de mensen ‘m van begin tot eind lezen.

In de komende weken krijg ik de eerste schrijfsels te lezen. Ik ben benieuwd! Ik zal onder meer checken of ze voldoen aan de EURO-regel. Een heel praktisch handvat voor een goede brief.

Wil jij of jouw organisatie ook getraind worden in het schrijven van goede fondsenwervende brieven? Neem vooral even contact op. Gaan we leren en lachen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*